Thursday 20 February 2014

Szobatisztaság – hogyan, mikor és különbenis


Azt hiszem, hogy még sosem írtam arról, hogy a vécézés elemi szükségletét hogyan kapcsoltam össze a szobatisztasággal.

Néha megkérdezik a témával kapcsolatban a gazdámat (aki egyébként szintén kezdő gazda, de azt hiszi, hogy 4 év után már olyan sok tapasztalatot gyűjtött, hogy bátran osztogathat tanácsokat…).

A „hogyan tanítod meg a kutyát, hogy szobatiszta legyen?” kérdést én megfordítanám. Hogyan tanítod meg a gazdát, hogy szobatiszta lehessél?

Abban mindenki egyetért, hogy a kutyának ürítenie kell, és ezt nem jó, ha a lakásban teszi. A kutyának sem jó, mert ki a túró akarja órákig a saját szmötyiszagát szaglászni a lakásban, főleg, ha olyan kifinomult orra van, mint nekem és fajtársaimnak! (A cicakaka nem számít, azt meg is lehet enni…). A dilemma ott kezdődik, hogy ha a lakásban nem lehet összevissza üríteni, akkor hogyan lehet ezt kulturáltan megoldani.

Kiskutya koromban gazda a következő praktikákat vetette be a szobatisztasági kérdés megoldása végett:
-         -  Macskaalom: szegény gazda világéletében macskás ember volt, én vagyok az első kutyája. A kis kezdő azt hitte, hogy majd szépen rászokom az alomba potyogtatásra, mint a cicák. Mert a cicáknak egyszer megmutatják az almot, és utána csak oda csinálnak. Állítólag. Én azért már láttam néhány kivételt… Az almot mindenre használtam, csak vécézésre nem. Kikapartam a dobozból 2 méteres sugárban, megettem, széthordtam a pofámban, feküdtem benne. Mindenhova potyogtattam, csak oda nem. Következtetés: ne próbálkozzatok alommal!

-         - Kutyapelenka: legalább a nevében benne van a kutya. Egy egész nagy csomaggal vettek a gazdáim, még bűvös cseppeket is vettek hozzá, amit elvileg rászórsz a kiteregett pelenkára, és a kutya rá fog csinálni. Hát én nem csináltam rá. Konkrétan miszlikbe rágtam a pelenkákat vagy felvittem őket az ágyra aludni. A harmadik széttépett pelenka után feladták a gazdák. Azóta is valahol a szekrény mélyén van a peluscsomag. Ki tudja milyen okból tartogatják a gazdák…

-         - Ha rajtakapod a kutyádat a vécézésen, jól szúrd le, és dörgöld bele az orrát: ez egy barbár szokás! Ki ne próbálja egy gazda se, mert azt feljelentem! A sajátomat is! Még a hangosabb leszúrás oké, én is leugatom a gazdát, ha nem adagolja elég gyorsan a kaját. De az orrdörgölés teljesen hatástalan és undi is. Utána még a kutya orrát is takaríthatja a gazda.


Akkor mi a tuti módszer?

A kulcsszavak: türelem és idő. 
Rá kell szoktatni a gazdát, hogy vigyen ki az udvarra/kertbe/utcára rendszeresen. Különösen alvás előtt, alvás után, evés előtt, evés után, szóval kb. óránként. Ha kint elvégeztük rendesen a dolgunk, akkor a gazdának meg kell dicsérnie, hogy „jaj, de ügyes kiskutya vagy, milyen szépen pisiltél/hurkáztál!”.

Ha ezt az állandó rituálét betanítjuk a gazdának, akkor jó eséllyel szobatisztává válhatunk. Kutya és gazda is meg fogja szokni, hogy az ürítést közösen, kint csináljuk (mármint a gazda csak nézi és összeszedi, ő nem potyogtat kint). Később már magától értetődő lesz, hogy az ajtóban toporgó vagy nyüszítő kutyát ki kell engedni.
Még egy dolog: kiskutya=kis tartály, nagykutya=nagy tartály. Amíg kicsi voltam, éjszaka is ki kellett vinni egyszer-kétszer wécézni,  egy idő után már én magam jeleztem nyüszítéssel, hogy megtelt a hólyagom. Amióta nagykutya vagyok, már simán kibírom 12 óráig is pisilés nélkül.

Gazda szavaival élve azért én sem vagyok tökéletes, még nagy ritkán előfordulnak „balesetek” éjszakánként.

Hát én ezt kikérem magamnak!!! Nem szoktam „baleseteket” csinálni! Ha én bekakilok vagy bepisilek, az teljesen tudatos, annak konkrét oka van, és a „munkavégzés” helyét is pontosan megtervezem! Ugyanis én csak akkor szoktam becsinálni, ha bosszulni kell! Bosszút kell állni, ha pl. éjszaka nyüszítek a földszinten, hogy engedjenek fel a gazdák az emeletre, hogy az ágyukban aludjak, de ők a fülük botját se mozdítják, és nem engednek fel. Nyüszítek pár percig, aztán megunom, és jöhet a bosszú-kaka! (Amúgy az mérgesít legjobban, hogy a gazdák nagyon jól tudják, hogy a hiábavaló nyüszítés után bosszulok. Mégsem engednek fel az ágyba. Nem tanulnak semmit! Én pedig bosszulok!)

A bosszú-kakát mindig olyan helyre potyogtatom, hogy jól szem előtt legyen. Hogy a gazdák a reggeli félig begyógyult szemükkel is észrevegyék, ha lekóvályognak a hálószobából. Rutinos gazdák: már a lépcsőn lefelé araszolva érzik a bosszú-végtermék illatát!

A bosszú-pisi elhelyezésére 4 jó taktikám van:
-        -  vagy olyan helyre kell a tócsát pozicionálni, hogy annak ¾-e tuti befolyjon a fürdőszobaszekrény/cipős-szekrény alá, hogy lehessen bútort rámolni
-         - vagy a nappali szőnyegére kell ereszteni, ami jól beszívja, és tuti nem lehet kimosni belőle
-         - vagy a lakás egyik forgalmas, járólapos helyére kell pisilni, ahol a félálomban lévő, csipás szemű gazda tutira belelép zoknival, aztán szentségel, és féllábon ugrál el a fürdőszobáig (höhö, ez a legkirályabb!!!)
-         - vagy egy tuti eldugott helyre kell pisilni, de ennek babérjait csak 1-2 nappal később lehet learatni, mikor a gazda észreveszi a megszáradt, felvakarhatatlan pisifoltot, amit csak kemény súrolással tud fertőtleníteni négykézláb görnyedve a folt felett


Végezetül összegezném a hallottakat:
-          - minden kutya szobatiszta, de ennek gyakorlására a gazdákat is ki kell képezni
-          - a kutyák nem cicák, nem fognak egy helyre potyogtatni, sem a lakásban, sem azon kívül
-          - a bosszú-kaka és bosszú-pisi nem számít a szobatisztaság megszegésének, ezek nevelést elősegítő eszközök
-         - bármi is történjék, igazi vagy bosszú „baleset”, gyakoroljunk be egy tuti-bűnbánó arcot





Remélem, minden szobatisztasággal kapcsolatos kérdést körbejártam, és kezdő gazdis fajtatársaim is tanultak néhány használható praktikát. Ha bárkinek más tapasztalatai lennének a témával kapcsolatban, ne szóljon. Nekem így jó, és kész!

No comments:

Post a Comment